Sarcoidos

http://www.neuro.ki.se/neuro/kk2/sarc.html





Den här sidan är den sida som förklarar bäst vad sarcoidos är för något....jag fick mina svar och det var två år sedan när jag fick ett brev hem att jag hade sarcoidos.

Sarkoidos är en granulomatös sjukdom med okänd etiologi som oftast drabbar unga vuxna individer (20-40 år).

Den akuta sarkoidosen brukar spontanläka medan den kroniska behöver medicineras med olika former av korticosteroider (t.ex. Prednisone).  Jag har den typen och äter nu kortison....men trappar ner och ska till doktorn på tisdag och se hur det går med proverna.

När man får veta att man har något som inte är så vanligt och man har aldrig hört talas om det blir man ....lite faktiskt rädd tänk om jag dör?  När ja g mådde som dåligast gick jag till doktorn för att jag trodde att ajg hade astma.

När jag kom till vårdcentralen och tog prover sa sköterskan att på det ena provet kunde man se att det var astma men inte på det andra.

Nu förstår jag hur det känns att ha astma och jag önskar ingen i hela världen det.

Jag vill berätta om detta för i Sverige är det land som har den högsta frekvensen av personer som insjuknat i sarkoidos (64/100.000).

Sarkoidos kan drabba vilken del av kroppen som helst men är vanligast i lungan, huden och ögonen i nämnd ordning. Sarkoidos kan indelas i en akut och en icke akut sjukdomsbild och jag fick det i lungarna.

Jag hade då 70% lungkapacitet men idag är jag uppe i 91% och jag är så glad för det.

De immunologiska fynden visar tecken på försvagad cellulär immunitet i huden och i blodet med ett förhöjt inslag av t-helper och t-suppressor celler.

Många som hade hört talas om denna sjukdom undrade vad jag hade gjort för att få denna sjukdom men jag vet inte  kanske för att jag har rökt en gång i tiden och pga det försämrat hälsan ???  vem vet ingen sa något till mig om det men
jag är glad att jag säkte hjälp och att man kan göra något åt det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0